Färska fynd om Johanna Gille

Själva skrivandeprocessen kan tydligen göra att det går upp ett litet liljeholmens ljus i min hjärna. Trots att jag visste att gifta kvinnor inte finns med i registren till mantalsuppgifterna, så slog det mig att jag ju inte har provat att söka på Johannas fästman Mathias Dahlberg för att se om jag kan hitta henne efter 1854. Det fick helt enkelt bli ett besök på Stockholm stadsarkiv redan idag!

Trots det lilla kruxet med att man kan stava Matias Dahlberg på förbluffande många vis, så hittade jag snart både honom och Johanna i mantalsuppgifterna. Det visade sig att de bodde tillsammans på Skeppargatan 27 i kvarteret Hafsfrun, precis vid Hedvig Eleonora kyrka mellan 1855 och 1860. Dessutom visste vi ju sedan tidigare att de bodde tillsammans på Öfra Qvarngränd 11 i kvarteret Lerlafen mellan 1951 och 1854. Det ser ju faktiskt ut som om vår kära Johanna Gille och Mathias Dahlberg fick åtminstone 10 år tillsammans. Tyvärr förstod jag att sonen Johan Leonard som föddes 1854 måste dött tidigt eftersom han inte fanns med när jag hittar paret på Skeppargatan. Efter en stunds sökande i dödboken ser jag att han avled den 29 mars 1855. Han blev 7 månader gammal. Det är fascinerande att hon fick sitt sista barn i precis samma ålder som hennes mamma fick henne själv. Och sorgligt barnet inte fick leva, nu när Johanna äntligen verkar leva under någorlunda ordnade former.

Karta över Ladugårdslandet från 1850.

Karta över Ladugårdslandet från 1850.

 

Men många frågor återstår. Var och hur länge bodde Johanna i Uppsala? När flyttade hon till Stockholm? Var finns hon i Stockholm före 1851? Var bor hon mellan 1860 och 1864? Vart tar Mathias vägen efter 1860? När Johanna dyker upp igen 1864 är hon själv. Vart tar hon vägen efter 1873? När dog hon?

Det är framför allt det stora hålet mellan 1828 och 1851 som stör mig något oerhört! Det enda vi vet om henne under de åren är ju att hon fick två barn, att hon var både sjuk och fattig och därför inte kunde behålla barnen och att hon kanske bodde på Öfra Qvarngränd 10. Att jag skriver kanske beror på att det känns som om något eventuellt inte riktigt stämmer där eftersom jag varken hittat henne i mantalslängder eller kyrkböcker. Om någon läser det här och har några tips eller idéer om hur man kan komma vidare så mottages de tacksamt!!! Eller om någon vill ha en riktigt klurig nöt att bita i, så är det bara att börja leta…