Början till lösningen av ett mysterium

Som jag skrev i mitt förra inlägg, så började jag forska på min farfars släkt, eftersom det var den jag visste minst om och eftersom det var där de stora mysterierna fanns. Ett av mysterierna var ju varför de var så mörka på hans mamma Astrids sida? Det var ju något närmast sydeuropeiskt över deras mörka hår och huden som blev ”indianbrun” på sommaren och farfar berättade att han många gånger blivit retad för att vara ”tattarunge” som barn.

Image

Här kan ni förresten se Astrid och Gunnar och deras sex barn. Min farfar är längst upp till vänster.

Från ett annat gammalt släktfotografi visste jag att Astrids mamma Hilda också delade de här mörka dragen, så jag följde i kyrkböckerna spåren bakåt på den sidan. Hilda föddes 1867 i Madesjö utanför Kalmar. I födelse- och dopboken för den aktuella tiden i Madesjö ser jag att hennes föräldrar är båtsmannen Johan M Hallén och hans hustru Carolina Petersdotter i Agebo.

Image

Nu gäller det att hitta dem i husförhörsböckerna och där är gårdsnamnet ”St Agebo” och siffran 39 en ledtråd. Mycket riktigt är det på sidan 39 i husförhörsboken för den aktuella tiden i Madesjö som de boende på St Agebo 4 återfinns.

Image

Där kan man se var och när föräldrarna är födda, pappans båtsmansnummer, att de flyttade till Stora Agebo 4 från Oscars församling år 1862 respektive 1863, att de vigdes år 1864, att Hilda är nummer tre i syskonskaran, men att första barnet dog bara drygt två månader gammalt.

Nu är det viktigt att veta att husförhörsböcker bara erbjuder en ”ögonblicksbild” av vilka som bodde på en aktuell adress vid en aktuell tidpunkt, i det här fallet mellan 1861-1870. Hur många barn familjen fick sammanlagt vet vi därför inte med hjälp av enbart denna bok. För att få veta mer måste man därför följa personerna både bakåt och framåt i böckerna.

Jag började med att följa dem framåt och fick då se att Johan Mauritz och Carolina tillsammans fick 8 barn varav två dog i späd ålder. Av dem som överlevde blev en son sjöman och en annan glasarbetare. Vid 48 års ålder dör Carolina och Johan Mauritz gifter om sig med den 6 år yngre pigan Johanna Matilda. Hon har tre barn med okänd fader sedan tidigare och får sedan ytterligare 4 barn tillsammans med Johan Mauritz. Med tanke på den stora mängden barn i hushållet blir en ovanlig kommentar i vigselboken mindre konstig:

Hallén kunna intyga om att skulderna ej bort överstiga inkomsterna

Det var nog viktigt att ekonomin var i ordning när de båda familjerna slog sig samman!

År 1898 blir Johan Mauritz avskedad som kronobåtsman. Då är han 55 år gammal. Varför vet vi inte, men det är väl sannolikt att det är pga ålder och kanske sviktande hälsa. Hur som helst verkar det som om de får bo kvar på Stora Agebo 4, trots att yrke och bostad hörde samman för såväl båtsmän (soldater i flottan) som för vanliga soldater på den tiden.

Ja, så här långt var det inte så svårt – en stor familj, med med och motgångar i livet, som bodde på samma plats tills Johan Mauritz dör 1905, 62 år gammal, av ”flyttande kräfta”, något jag tolkar som spridd cancer. Men vad hände när jag började följa Johan Mauritz bakåt i tiden? Det var inte lika lätt, men det tar vi en annan dag!

Välkomna till finafamiljen – min släktforskningsblogg!

Hej, nu är jag äntligen igång!

Som ni kan läsa under fliken ”Om den här bloggen” så skriver jag främst för kunna hålla min familj och släkt uppdaterade kring min släktforskning, men självklart är alla som är intresserade av släktforskning eller historia välkomna! Jag hoppas att den här bloggen ska kunna bli en mötesplats för familj, släktingar och andra intresserade att dela med sig av sina kunskaper och minnen. Jag tänker mig också att genom bloggen kunna ge en liten inblick i hur släktforskning går till på ett mer allmänt plan.

Nu är det ju så att jag redan har hunnit hålla på med släktforskningen ett tag, så mina blogginlägg kommer därför inte enbart innehålla ”nyheter”, utan även berätta om sådant jag hittat för ganska länge sedan. Faktum är att jag nog tänker mig att börja i den ändan…

Men nu avslutar jag detta första blogginlägg med att citera andra versen i den svenska psalmen ”Härlig är jorden”:

Tidevarv komma, tidevarv försvinna,
släkten följa släktens gång.
Aldrig förstummas
tonen från himlen
i själens glada pilgrimssång

Image